W ramach działalności Ośrodka Rehabilitacyjno-Edukacyjnego dla Dzieci Niepełnosprawnych realizowane są następujące programy:
- Rehabilitacja i edukacja dzieci i młodzieży z głęboką niepełnosprawnością intelektualną w zespołach rewalidacyjno-wychowawczych
- Wczesnego wspomagania rozwoju dziecka oraz pomocy rodzinie
Rehabilitacja i edukacja dzieci i młodzieży z głęboką niepełnosprawnością intelektualną w zespołach rewalidacyjno-wychowawczych
Organizacja i sposób realizacji programu są zgodne z wytycznymi zawartymi w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z 7 maja 2013 roku. Zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze są formą realizacji obowiązku szkolnego. Prowadzone są zgodnie z organizacją roku szkolnego.
Program przeznaczony jest dla dzieci i młodzieży z orzeczeniem o głębokiej niepełnosprawności intelektualnej. Opieką specjalistyczną obejmujemy, jako placówka, osoby w wieku od 3 do 25 lat.
W 2-6 osobowych zespołach prowadzimy edukację, terapię i stymulację rozwoju dzieci według indywidualnych programów rewalidacyjnych oraz programów zespołowych. Każdy zespół prowadzony jest przez pedagoga (ze specjalizacją w zakresie pedagogiki osób niepełnosprawnych intelektualnie lub z przygotowaniem do pracy z dziećmi ze sprzężoną niesprawnością) oraz jego asystenta - opiekuna. Zapewniamy także, według potrzeb, zajęcia specjalistyczne z logopedą, muzykoterapeutą, psychologiem, kynoterapeutami oraz opiekę pielęgniarską.
Na terenie ośrodka istnieje możliwość prowadzenia fizjoterapii w ramach NFZ oraz programów PFRON.
Wychowankowie przebywają w Ośrodku w godzinach od 7.00 do 16.30.
Rodzice mają możliwość skorzystania z bezpłatnych konsultacji psychologicznych i terapii rodzin.
Ośrodek zapewnia swoim wychowankom z terenu Wrocławia dowóz na zajęcia.
W placówce organizowane są następujące zajęcia:
ZAJĘCIA Z PEDAGOGIEM:
Nauczyciele zespołów rewalidacyjno-wychowawczych prowadzą zajęcia według Indywidualnych Programów Edukacyjno-Terapeutycznych (IPET) oraz programów zespołowych. W pracy z uczniami wykorzystywane są elementy różnych metod terapeutycznych, między innymi: stymulacja polisensoryczna, integracja sensoryczna, metoda Felicji Affolter, metoda "Dotyk i Komunikacja" Knillów, metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Scherborne, metoda "Porannego Kręgu" oraz system kierowanego nauczania Andreasa Petö.
Nacisk w edukacji położony jest na:
- Naukę nawiązywania kontaktów w sposób odpowiedni do potrzeb i możliwości ucznia;
- Kształtowanie sposobu komunikowania się z otoczeniem na poziomie odpowiadającym indywidualnym możliwościom ucznia;
- Rozwijanie zainteresowania otoczeniem (wielozmysłowe poznawanie otoczenia, naukę rozumienia zachodzących w nim zjawisk, kształtowanie umiejętności funkcjonowania w otoczeniu);
- Wdrażanie do osiągania optymalnego poziomu samodzielności w podstawowych sferach życia;
- Naukę celowego działania dostosowanego do wieku, możliwości i zainteresowań ucznia oraz przejawianej przez niego aktywności.
Pedagodzy:
- Anna Burnat
- Katarzyna Byrecka
- Alicja Cygankiewicz
- Agnieszka Drzazga
- Paulina Filipiak
- Paweł Harłajczuk
- Beata Jakubek
- Alicja Junik
- Beata Kominek
- Marzena Krasowska
- Aleksandra Kuśnierz
- Joanna Lemańska
- Elżbieta Lenart
- Łukasz Nakonieczny
- Magdalena Pakulska
- Agata Pawłowska
- Jolanta Płatek
- Beata Smiatacz
- Anna Smolińska
- Wacław Sztajer
- Katarzyna Trznadel
- Emilia Walasek
- Barbara Winczura
- Agnieszka Wójcicka
ZAJĘCIA Z LOGOPEDĄ:
Specjaliści prowadzą stymulację rozwoju mowy biernej i czynnej u uczniów ze złożoną wieloraką niepełnosprawnością. Stosują ustno-twarzową terapię regulacyjną Rodolfo Castillo-Moralesa oraz posługują się metodami komunikacji alternatywnej i wspomagającej (AAC). Ważną częścią terapii logopedycznej przygotowującą do mówienia jest trening jedzenia i picia.
Logopedzi:
- Julita Maciejewska-Balicka
- Małgorzata Modelska
- Dorota Stańczyk-Pietkiewicz
ZAJĘCIA Z TYFLOPEDAGOGIEM:
Tyflopedagog wykonuje funkcjonalną ocenę widzenia dzieci niemówiących i prowadzi terapię wzroku w oparciu o metodę preferencyjnego patrzenia Lei Hyvarinen, program rozwijania umiejętności posługiwania się wzrokiem Barragi i Morris, program oregoński, Snoezelen i inne metody. Ustala możliwe adaptacje otoczenia fizycznego do potrzeb dzieci słabo widzących.
Tyflopedagog:
- Anna Zakrzewska
KYNOTERAPIA:
Kynoterapia wspomaga rehabilitację dziecka. Motywatorem w niej jest odpowiednio wyszkolony pies. Zajęcia prowadzone są przez wykwalifikowanego terapeutę. Celem terapii jest poprawa funkcjonowania w sferze ruchowej, percepcyjnej, poznawczej oraz emocjonalno-społecznej dziecka. Zajęcia z udziałem psa prowadzone są indywidualnie i grupowo.
Kynoterapeuci:
- Alicja Dołek
- Izabela Grzonka
MUZYKOTERAPIA:
Zajęcia muzykoterapii mają charakter grupowy. Zadania dobierane są indywidualnie do potrzeb i możliwości rozwojowych uczniów. Ich celem jest stymulowanie poszczególnych sfer rozwoju psychospołecznego. W trakcie zajęć dominującymi formami aktywności są: śpiew i gra na instrumentach z wykorzystaniem elementów rytmiki i technik relaksacyjnych.
Muzykoterapeuta:
- Małgorzata Modelska
KATECHEZA:
Celem katechezy jest pogłębienie duchowego rozwoju każdego dziecka. Zajęcia prowadzone są indywidualnie i grupowo według Katechezy Dobrego Pasterza M. Montesori z elementami metod Felicji Affolter i Porannego Kręgu (stymulacji polisensorycznej według pór roku). Dzieci są przygotowywane do I Komunii Świętej i Bierzmowania na prośbę rodziców.
Katecheta:
- Małgorzata Ogrodowicz
KADRA WSPIERAJĄCA PEDAGOGÓW I SPECJALISTÓW:
Pielęgniarka dyplomowana:
- Teresa Buszczyk
- Mariola Kantecka
Asystenci nauczycieli:
- Adam Boczarski
- Beata Czeszun
- Irena Gajewska
- Anna Gorczyca
- Halina Jadaś
- Maciej Knopiński
- Joanna Kujawa
- Jakub Piątek
- Jacek Puchyra
- Kamilla Rzycka
- Bożena Skonieczna
- Anita Stępień
- Alicja Szczepańska
- Wacław Sztajer
- Aleksandra Zawierta